Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Մշակույթն է, որ ազգային ինքնություն է պահում»

«Մշակույթն է, որ ազգային ինքնություն է պահում»
28.11.2014 | 00:07

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ՀՀ վաստակավոր նկարիչ ՀԱՂԹԱՆԱԿ ՇԱՀՈՒՄՅԱՆԸ՝ Հաղթոն: Այս տարի լրացավ նրա վաթսունամյակը, ինչի առթիվ անհատական ցուցահանդես կազմակերպվեց Հայաստանի նկարիչների միության ցուցասրահում: Այս և այլ թեմաներ է ներառում նրա հետ մեր զրույցը:


«ՆԿԱՐՉԻ ՀԱՄԱՐ ՑՈՒՑԱՀԱՆԴԵՍՆԵՐՆ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏ ԵՆ»


-Հաղթո, բազմաթիվ երկրներում ցուցադրված նկարչի համար ի՞նչ է նշանակում շփումը հայ արվեստասերների հետ: ՀՆՄ-ում կայացած ցուցահանդեսը գոհացրե՞ց Ձեզ իր արդյունքով:
-Նկարչի համար ցուցահանդեսներն անհրաժեշտ են: Մեկ սրահում աշխատանքներն ի մի բերելն ու ցուցադրելը, մարդկանց հետ շփվելը, նրանց վերաբերմունքն իմանալը նկարչի համար անհրաժեշտ են այնքան, ինչքան երգչի կամ դերասանի համար բեմում երևալը: Երրորդ ցուցահանդեսս էր Երևանում, մեկն էլ 2010-ին ունեցել եմ Ստեփանակերտում: Իսկ Հայաստանից դուրս շատ ցուցահանդեսներ եմ ունեցել՝ մոտ երեսուներկու:
-Ինչպե՞ս է դրսի աշխարհն ընկալում հայ նկարչի արվեստը:
-Լավ է ընկալում: Ֆրանսիայում, օրինակ, մարդիկ պատրաստ են արվեստ տեսնելու, անսովոր մի բան տեսնելու այդ արվեստում, և եթե այդ անսովորը, անհասկանալին տեսնում են, չհասկանալու պատճառներն իրենց մեջ են փնտրում, ոչ թե նկարչի արվեստում: Մեզ մոտ այլ է. ամեն մարդ իր սահմանների մեջ է դիտում արվեստը և ուզում է իրեն հարմարեցնել այն: Մենք արվեստի ընկալման լավագույն ժամանակներն արդեն ապրել ենք այստեղ:
-Նկատի ունեք երևի 60-ականնե՞րը՝ հայկական ավանգարդի ծաղկման շրջա՞նը:
-Կարելի է ասել 60-70-ականները, երբ մենք ունեինք հրաշալի, կիրթ դիտորդ, արվեստ զգացող մասսա: Հիմա դա չկա: Թեպետ այսօր էլ ոմանց մեջ տեսնում եմ այն օրերի որակները, բայց ընդհանուր առմամբ մեր հասարակությունը շատ է խաթարվել վերջին տասնամյակներում: Մի տեսակ սպառողական հոգեբանություն կա մարդկանց մեջ, հոգևոր արժեքների հանդեպ մոտեցման փոփոխություն: Ժամանցային երևույթներն են այսօր պահանջված, որոնք հազվադեպ կարելի է արվեստ կոչել: Եվ ցավալիորեն այդ ընդհանուր մթնոլորտն ազդում է մարդկանց վրա, փոխում մտածողությունը, գրագետ արվեստասերները, անգամ արվեստագետները վերանում են:
-Նկարչության ասպարեզ եք մտել 60-ականներին: Արվեստաբան Մարտին Միքայելյանն անդրադարձել է այդ թվերին արված մի լուսանկարի, որում Դուք շատ համեստ կեցվածքով կանգնած եք ժամանակի անվանիների կողքին: Ինչպե՞ս հաստատեցիք, պահեցիք Ձեր ներկայությունը նրանց՝ կերպարվեստում տրամադրություն թելադրող այդ անհատականությունների կողքին:


-Շատ հետաքրքիր ժամանակ էր դա: Ճիշտ է, կային պատվախնդրություն, արվեստագետների կռիվ, պայքար, որ հատկապես դրսևորվում էր ցուցահանդեսների քննարկումների ժամանակ: Անգամ շատ մտերիմները կարող էին սուր քննադատել մեկմեկու, ամենահայտնիներին, նույնիսկ Սարյանին չէին խնայում: Դա ոչ թե թշնամանք էր, չարախոսություն, այլ արվեստի մասին ազնիվ քննարկման, ազնիվ պայքարի մթնոլորտ: Անհատական ցուցահանդես լիներ, ամբողջ մամուլը, հեռուստատեսությունն էր արձագանքում: Արվեստագետներն էին հատուկ ուսումնասիրությամբ հանդես գալիս, ու դրանով կրթվում էր նաև ժողովուրդը: Հիմա այդ ամենը չկա, ցավոք: Նկարիչները 60-ականներին միջավայր ունեին՝ մեր սրճարանը: Այնտեղ այնպիսի քննարկումներ էին կայանում, որ կարելի էր մի ամբողջ դպրոց կոչել: Բացօթյա այդ սրճարանում հավաքվում էր Հայաստանի մտավոր ուժը՝ գիտնականներ, արվեստագետներ, ուսանողներ, նաև պատահական մարդիկ: Իմ առաջին ցուցահանդեսը եղել է 1969 թվականին՝ նվիրված Կոմիտասի և Թումանյանի հոբելյաններին: Այդ ժամանակ մեր ավագ սերունդը, ամբողջ պլեադան կար: Պատկերացնո՞ւմ եք՝ ինչ էր նշանակում Սարյանի ներկայությամբ ցուցադրվել: Այն ժամանակ նկարիչների միության անդամ դառնալը միայն անուն, պատիվ չէր ենթադրում: Դու մտնում էիր մի միջավայր, որտեղ կերազեին լինել ամենաբարձր պրոֆեսիոնալները: Հիմա է, որ այդ ամենը մի քիչ արժեզրկվել է: Այդ ֆոտոն ես էլ եմ հիշում, իսկապես մեծ նկարիչների կողքին էի, դա կրթող միջավայր էր:
-Այդ արժեզրկումը, մասնագիտական քննարկումների, վերլուծությունների բացակայությո՞ւնն է պատճառը, որ Դուք տարիներ շարունակ ընդդիմադիր կեցվածքով եք հանդես գալիս Հայաստանի նկարիչների միության ղեկավարության նկատմամբ, ջանում եք փոփոխություններ մտցնել միության աշխատանքների ու աշխատակազմի մեջ:
-Իհարկե: Միությունը շատ վատ վիճակում է: Արվեստ պահպանողը պետք է լիներ միությունը: Շատերը միությունները համարում են սովետական ժամանակներից մնացած հիշողություն, բայց դա այդպես չէ: Ընդհակառակը, հիմա միությունը շատ ավելի մեծ գործ ունի անելու, քան սովետական տարիներին: Դա հրաշալի մի կառույց է, սովետական տարիներից մնացած երևի լավագույն ձեռքբերումներից մեկը՝ կազմակերպչական իմաստով: Աշխարհում շատ կան ստեղծագործական միություններ: Սա զուտ սովետական երևույթ չէ: Բայց արտասահմանյան երկրներում գործող միությունները կերազեին մեր միությունների պես բազա ունենալ, ցուցասրահներ, կոմբինատներ ունենալ: Այդ ամենը ժամանակին շատ օգնում էր նկարիչներին կենցաղային խնդիրներում: Ցավոք, այդ բոլորը մսխվեցին։


-...հարկ է նշել, որ Ձեր ասածը տեղի է ունեցել մինչև 1998-ը, մինչև ՀՆՄ ներկա ղեկավարության ի հայտ գալը։
-Ինչևէ, այսօր նյութական դժվարություններ կան։ Որպեսզի այսօր նկարիչը ցուցահանդես անի միության սրահներում, պետք է վճարի դրա համար: Մասնավոր ցուցասրահներ էլ մեզ մոտ գրեթե չկան: Մի քանիսը բացվել էին, բայց հետո փակվեցին: Ցուցասրահ պահելը հեշտ գործ չէ: Սովետական տարիներին այլ էր: Թող հանկարծ չթվա, թե ես սովետի ջատագովն եմ: Իմ ընտանիքը, այդ թվում՝ ես, շատ ենք տուժել սովետի օրոք: Պապիս՝ որպես քահանա, գնդակահարել են 37 թվին, հորս՝ որպես քահանայի տղա, ձերբակալել: Ինձ էլ է հարված հասել:
-Քահանայի թոռ լինելո՞ւ համար:
-Չէ՛, կապված 65 թվի դեպքերի հետ ու էլի ինչ-որ անհասկանալի պատճառով: Ինչևիցե: Այսօր սովետը քննադատելը պոպուլիստական մոտեցում է, բայց ես չեմ կարող չասել, որ սովետական այդ կառույցները՝ ստեղծագործական միությունները, հրաշալի բաներ էին, արվեստի, գիտության զարգացման կարևոր մեխանիզմներ էին գործում այն ժամանակ: Մեր երկիրը փլատակներից համաշխարհային մշակույթի կենտրոն դարձավ մի քսան տարում: Ամբողջ սովետական տարածքում Հայաստանն առանձնահատուկ դեմք ուներ: Հիմա խոսում ենք 60-ական թվերի արվեստի մասին: Այդ զարթոնքը պայմանավորված էր նրանով, որ մեր ժողովրդի ստեղծագործ ներուժը նպաստավոր, բեղմնավոր միջավայր գտավ և սկսեց աճել:

«ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ՝ ՔԱՂԱՔԱԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ՍԱՂՄՆԱՎՈՐՄԱՆ ՄԻՋԱՎԱՅՐ»


-Իսպանացի արվեստաբան Ջոզել Կադենան գրել է, որ Դուք հայ ավանդական արվեստի և նորարարության միջակայքում ստեղծագործող նկարիչ եք: Դուք և՞ս Ձեզ այդպիսին եք համարում:
-Կադենան, որի առաջարկով կազմակերպվել էր իմ ցուցահանդեսը Իսպանիայում, շատ լավ գիտեր հայ հին մշակույթը, ինչպես և դրսում ստեղծագործած հայերին՝ Սարոյանին, Արշիլ Գորկուն: Նրա համար հայտնություն էր ժամանակակից հայ արվեստը, որից ինքը շատ ոգևորված էր և ասում էր, որ ես իր համար մի տեսակ կամուրջ եմ դարձել ժամանակակից հայ արվեստը ճանաչելու հարցում: Դա իր ընկալումն է: Իսկ ես ինքս երբեք չեմ մտածել, թե ինչ դպրոցի եմ պատկանում, ում ազդեցությունն եմ կրում, ինչ ոճի մեջ եմ նկարում:
-Ձեր «Հայաստան... Մարդկության կենաց ծառը» աշխատանքում մարդկության ծագման, նրա բնօրրանի թեման ներկայացվում է Արարատ լեռան, հայկական բնաշխարհի ֆոնին: Կարծում եք, որ մարդկության նախասկիզբը, ծննդավայրը Հայոց աշխա՞րհն է:
-Վաղուց եմ այդ կարծիքին: Նման գաղափարներն ինձ միշտ զբաղեցրել են: Ես մտածում եմ, որ Հայաստանը քաղաքակրթության սաղմնավորման միջավայրն է: Իհարկե, ես դրա գիտական մեկնաբանությունները չունեի, բայց հիմա շատ ուրախ եմ, որ մասնագետները, նաև օտարազգիներն են ուսումնասիրություններ անում ու հաստատում իմ այդ տեսակետները: Ես տասնհինգ-քսան տարի առաջ էլ իմ աշխատանքներում այդպիսի գաղափարներ եմ դրել, երբ այդ գիտական ուսումնասիրությունները դեռ չկային: Այդ աշխատանքում ծառը Արարատի մյուս կողմում է պատկերված, որը, ցավոք, մեր տեսադաշտից դուրս է: Ես գիտեմ, որ Վանի շրջակայքը եղել է մեր ամենաքաղաքակիրթ միջավայրը, և համաշխարհային քաղաքակրթության սկզբնաղբյուրները հենց այնտեղ պետք է փնտրել: Ծառի սաղարթները, ճյուղերը, որ իջնում-խառնվում են հողին, ամբողջ մեր պատմությունն են խորհրդանշում, ծննդի, անմահության գաղափարը, աստվածաշնչյան ճշմարտությունները, որոնց, իմ կարծիքով, պետք է մի քիչ փոխաբերական իմաստով նայել, ոչ թե ընկալել որպես ռեալ պատմական անցքեր: Այս զգացումներով եմ փորձել նկարել:
-Անկախության տասնամյակների ընթացքում արված Ձեր որոշ գործերում պլակատի, քաղաքակական, ագիտատորական պաստառի տարրեր եմ տեսնում: Մի տեսակ կարգախոսային են այդ գործերը, նկատի ունեմ «Հրաժեշտ հայրենիքին», «Ազատությունից խելակորույս...», «Միակ փրկությունը» և նման մյուս աշխատանքները: Իմ ընկալումների հետ համաձա՞յն եք:
-Ճիշտ եք նկատել: Այսօրվա արվեստում կա այդ միտումը: Արվեստը ավելի շատ կենտրոնանում է ասելիքի, քան գեղարվեստականության վրա: Ես այդպիսի գործեր քիչ ունեմ: Բայց և բաներ կան, որոնց մասին ուզում ես ակնհայտորեն ասել: Բոլորս էլ մտահոգ ենք այսօրվա անցուդարձերով, ուզում ենք, որ երկիրը լավ վիճակում լինի, մտածում ենք, թե որ ուղղությամբ պետք է գնալ դրա համար՝ դեպի Եվրոպա՞, դեպի Ռուսաստա՞ն: Բոլորս էլ ուզում ենք խաղաղ միջավայրում ապրել: Բայց և հնարավոր է, որ սխալվեն քաղաքական գործիչները: Մենք հաճախ անձերի հետ ենք կապում ամեն ինչ: Բայց ինքս էլ երբեմն չեմ հասկանում, թե լուծումներից որն է ավելի նպատակահարմար, չար ուժերն ի՞նչ են պատրաստել մեզ համար, կա՞ն արդյոք այդ չար ուժերը, թե՞ չկան: Ես մի գործ ունեմ, որ անվանել եմ «Մոլորված անիվ»: Մեր հեքիաթներում հերոսը հաճախ ստիպված է լինում ընտրել իր առջև բացված երեք ճանապարհներից մեկը: Դրանցից մեկը միշտ տանում է դեպի անհայտություն: Ես կարծում եմ, որ մեր ազգը հիմա նման այլընտրանքների առաջ է կանգնած, և Աստված տա, որ ճիշտ ընտրություն անի, մեր երկրի համար նպաստավոր լինի այդ ընտրությունը:

«ԺՈՂՈՎՐԴԻ ՀԱՐՍՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՈՒՏԱԿՎԵԼ Է ՄԻ ՔԱՆԻ ՄԱՐԴՈՒ ԳՐՊԱՆՈՒՄ»


-«Պատգամ» աշխատանքը՝ խաղողի չորացած վազի տեսքով, մարդկությանն ահազանգում է սպառնացող էկոլոգիական աղետի մասին: Սա զուտ էկոլոգիակա՞ն ենթատեքստ ունի:
-Բոլորս էլ մեր ծնողներից, ավագներից բարի, խելացի պատգամներ ենք լսել այն մասին, որ պետք է պահպանենք երկիրը: Իսկ երկիրը հո մենակ Արարատը չէ՞: Երկիրը մեր մշակույթն է, մեր կենցաղը, մեր ոգին: Այդ աշխատանքում մետաղից են պատրաստված խաղողի տերևը, լարերը: Ես ուզում եմ հուշել, որ եթե մենք այսպես անփույթ լինենք մեր իրականության նկատմամբ, կգա մի ժամանակ, որ սերունդներին խաղողի մասին ինֆորմացիան կկարողանանք տալ միայն պեղումների, արհեստական, մետաղական նյութից պատրաստված տերևների միջոցով: Մեր ժողովուրդը ստեղծող ժողովուրդ է, բայց շատ հաճախ իր ստեղծածին տեր չի կանգնում, ինքն էլ է ոչնչացնում, ուրիշներն էլ են գողանում-տանում: Մենք գոյատևում ենք այն բաների շնորհիվ, որոնք հնուց պահպանել ու փոխանցել ենք սերունդներին: Այսօր այլևս իրավունք չունենք անտարբեր լինելու մեր միջավայրի հանդեպ, քաղաքներ քանդելու, մշակույթ կորցնելու: Այսօր ծանր վիճակում ենք: Ժողովրդի հարստությունը կուտակվել է մի քանի մարդու գրպանում: Դրանց մեծ մասը չի գիտակցում, որ իրենց գրպանում ազգի հարստությունն է, և իրենք պարտավոր են այդ գումարները ծառայեցնել ազգի վիճակը բարելավելուն, մշակույթը զարգացնելուն, որովհետև մշակույթն է, որ ազգային ինքնություն է պահում: Որևիցե տրակտատով, փիլիսոփայական դրույթներով ազգի ինքնություն չես պահի, կպահես ազգի կենցաղով, պատմությամբ, մշակույթով, գիտությամբ, նաև՝ սպորտով: Ես կցանկանայի, որ մարդիկ, իրենց գումարները բանկերում նեխացնելու կամ անշունչ մետաղի վերածելու փոխարեն արվեստի գործեր հովանավորեն, որը ժամանակի մեջ շատ ավելի մեծ հարստություն է դառնում, քան հանքից հանած մետաղը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3076

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ